Deze week ging het specifiek om bladspiegel, gebruik van kleur en vormgeving van afbeeldingen en tekst. In een groep van vier hebben we dit product gemaakt. Hierbij hebben we eerst een gezamenlijke brainstormsessie gehouden, waarna iedereen een eigen deeltaak kon uitvoeren. Vervolgens is in een gezamenlijke eindsessie het definitieve product gevormd. We werkten constant met feedback en het gezamenlijk uitproberen van de verschillende designkeuzes.

Ons ontwerp:
Het ontwerp is gebaseerd op een duidelijke tegenstelling: Dag – Nacht.

Op de voorkant is een lichtere kleur gekozen en geven we informatie over de mogelijkheden die je hebt als student in Groningen. Natuurlijk gaat het om mogelijkheden als cultuur, vrije tijd en studeren. De indeling is rustig door een centraal georiënteerde indeling.

Op de achterkant viel de keuze op een donkere kleur en minder tekst. De tekst die we gebruiken is korter en in feeststemming weergegeven. Felle kleuren en rondere vormen met een focus op afbeeldingen in plaats van informatie door tekst. Hier is specifiek gekozen voor een overall-indeling, alles door elkaar, ongeorganiseerd.

Taakverdeling:
Het ontwerpen van het product heeft constant in groepsverband plaatsgevonden. Iedereen kon ideeën opperen als het gaat om indeling, kleurgebruik, lettertype en uitlijning. Mattijs beheerste Photoshop en Indesign al goed, waardoor snel een algemeen idee van de flyer duidelijk werd.

Na de eerste sessie heb ik samen met Charlotte afbeeldingen en tekstinhoud gezocht voor de Dag-kant en hebben Lennard en Mattijs materiaal verzameld voor de Nacht-kant.
Bij de laatste sessie konden we de geschreven tekst en gevonden afbeeldingen aan het concept toevoegen en hebben we gelet op de afwerking van de flyer. Hierbij hebben we de ideeën uit de brainstormsessie puntsgewijs toegepast en verschillende versies vergeleken.

Opdrachtgever en doelgroep?
Ik denk dat we een mooi eindproduct hebben afgeleverd waarbij we onszelf hebben gezien als opdrachtgever. Hierbij hebben we gewerkt vanuit het idee dat we een instantie zijn die algemene informatie geeft over studeren in Groningen. De focus ligt op aankomende Nederlandse studenten (WO, HBO, MBO). Desalniettemin zou de tekst ook naar het Engels vertaald kunnen worden om ook een internationale doelgroep aan te spreken.

Zou jij komen studeren in de leukste stad van Nederland?

Michiel Nonhebel
Mattijs Hooghwinkel
Charlotte Tabak
Lennard Wieldraaije

Een gedachte over “Assignment 5: Een Flyer

  1. Heel leuk dat jullie gekozen hebben voor zo’n tegenstelling als thema, en dat dat ook duidelijk terugkomt in de gemaakte keuzes qua vormgeving. Inderdaad, een donkere kleur voor ’s nachts met minder tekst en meer foto’s roept meteen de juiste associatie op.

    Ik vind wel dat het contrast tussen de voor- en achterkant wel erg groot is geworden, waardoor de coherentie wat verloren is. Wat misschien helpt is om een lichte en een donkere kleur te kiezen die wel uit hetzelfde kleurenschema komen (daar zijn ook tools voor, bijvoorbeeld https://color.adobe.com/create/color-wheel). Tenslotte nog een klein dingetje: het valt me op dat de cirkels op de achterkant van de flyer (rondom de foto’s) niet echt cirkels zijn, dat vind ik wel een beetje storend.

    Maargoed, ik zie twee flyers die allebei goed gelukt zijn; nu nog een beetje meer samenhang!

    Like

Plaats een reactie